تهران، خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، مجتمع فروزنده، واحد 406
021-66954404
LOGIN

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مثل‌های قرآنی (با رویکرد تربیتی)

مثل‌های قرآنی (با رویکرد تربیتی)

8,500 تومان
7,500 تومان
12 % تخفیف
ISBN : 978-600-349-034-5
ناشر : نشر احسان

تعداد:

معرفی به دوستان
نام کتاب مثل‌های قرآنی (رویکرد تربیتی)
نویسنده

عبدالرحمن النحلاوی

مترجم ابراهیم مرادی
ناشر

نشر احسان

زبان

فارسی

تعداد صفحات

216

سال انتشار

1395

قطع  

 

خداوند در قرآن برای تربیت انسان‌ها از روش‌های متفاوتی بهره می‌برد؛ یکی از این روش‌ها، استفاده از مثل‌های قرآنی است که با تصویرآفرینی زیبا، از راه تشبیه به پدیده‌های هستی، عقل و وجدان آدمی، عواطف و احساسات او را برمی‌انگیزد تا فهم اهداف تربیتی آسان گردد.
این روش تربیتی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که باید در بیان نسبت به آن آگاهی یابند.
یکی از مهم‌ترین هدف‌های این کتاب، مطرح نمودن دیدگاه تربیتی قرآن در بیان مثل‌ها و نیز در بیان تربیت‌پذیری عقل، وجدان و رفتاری است که از این مثل‌ها برداشت می‌شود.

خداوند خصلت‌های مشاجره، کنکاش و دلیل‌خواهی را در نهاد انسان قرار داده و به وسیله‌ی این خصلت‌ها او را از دیگر موجودات متمایز ساخته است و در کتاب گرانقدرش شیوه‌ی پرداختن به این خصلت‌ها را بیان نموده است. به همین خاطر مثل‌هایی را به شیوه‌ی متنوعی برای انسان بیان نمود، تا در رسیدن به حقیقت و پذیرش آن، راهنما و دلیلی برای انسان باشد.
مثل‌های قرآنی تنها به برطرف کردن نیاز شدید انسان به دلیل و مناقشه اکتفا نکرده بلکه تلاش نموده است که این نیاز را جهت بخشیده و انسان را به گونه‌ای تربیت نماید که در راه رسیدن به حق به مناقشه بپردازد و به اندازه‌ای به مناقشه ادامه دهد تا اینکه به دلیلی ارزشمند و محکم برسد، نه اینکه به مناقشه‌ای بی‌حاصل و بی‌نتیجه و صرفاً به منظور مبارزه‌طلبی و دشمنی بپردازد. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین کاربردهای این مثل‌ها این است که عقل‌ها را بر پایه‌ی استدلال صحیح و تفکر سالم تربیت نماید. پس مثل‌های قرآنی با برقراری تعادل به تربیت هیجانات درونی می‌پردازد. به گونه‌ای که میان آنچه که واکنش‌های فطری را برمی‌انگیزانند - مانند بیان مثل برخی حشرات و یا تمایل به پاداش و منفعت - و میان هدف‌هایی از قبیل برانگیختن عزم و اراده‌ها به سوی عمل خیر، پرداخت صدقه و انجام مسئولیت‌های اجتماعی، تعادل ایجاد می‌کند.
در این صورت است که رفتار پسندیده‌ای که مَثَل با هدف تربیت انسان بدان تشویق می‌کند، به خاطر همراه شدن با تمایل و پاداش، مورد قبول انسان قرار می‌گیرد و از دیگر سو در مواردی که مَثَل رفتار زشتی را با هدف دوری انسان از آن به تصویر می‌کشد، به دلیل همراه شدن با واکنش‌های نفرت‌انگیز، زشت و ناپسند جلوه می‌کند. پس با این شیوه مَثَل‌های قرآن هیجانات و عواطف درونی‌مان را می‌پرورانند. به این معنی که وجدانمان را به گونه‌ای اخلاقی تربیت می‌کنند و آن را به سوی حق‌جویی، خیرخواهی و دلبستگی و فداکاری به خاطر آن‌ها و همچنین تنفر و دوری از شر و باطل، هر چند که وسوسه‌انگیز باشند، سوق می‌دهند.این تنفر هنگامی‏ صورت می‌گیرد که شر و باطل را به اشیای بی‌ارزش مانند برخی حشرات و یا بعضی حیوانات نادان و یا کارهایی که منجر به زیان و نابودی می‌شوند، تشبیه می‌کنند، مانند بادهای سمی و نابودکننده کشت‌زارها و مانند آتش که میوه‌ها و درختان و محصولات را به آتش می‌کشد.
پس تربیت با مشعل‌های قرآنی و سنت نبوی گونه‌ای روش تربیتی مستقل است و هنگام تلاش برای عملی ساختن اهداف اعتقادی و رفتاری آن، عقل و وجدان را به کار می‌گیرد و آن‌ها را تربیت می‌نماید. این روش تربیتی نیز دارای مراحل، ویژگی‌ها و روش‌هایی می‌باشد و مربیان باید این مراحل و ویژگی‌ها را بشناسند؛ در بخش‌هایی از این کتاب به آن پرداخته شده است.
نتایج مؤثری از زندگی فردی و اجتماعی داشته و نیز در روان و رفتار انسان و همچنین در جامعه و شکل‌گیری ارتباط میان افراد آن تأثیر عمیقی بر جای می‌گذارد.
به همین خاطر یکی از مهم‌ترین هدف‌های این مبحث، مطرح نمودن دیدگاه تربیتی اسلوب قرآن در میان مَثَل‌ها و نیز در بیان تربیت‌پذیری عقل، وجدان و رفتاری است که از این مثل‌ها برداشت می‌شود. همچنین در این مبحث با بیان و پیشینه تربیت اسلامی، ویژگی‌های تربیتی اسلامی، در کنار ویژگی‌های تربیتی معاصر بیان می‌شود به گونه‌ای که می‌کوشد تا اصالت اسلامی، روش‌های منسجم و مبتکرانه و تربیت رفتار و وجدان را با یکدیگر پیوند زند.

پیشنهاد ما