تهران، خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، مجتمع فروزنده، واحد 406
021-66954404
ورود

ثبت



کتاب‌فروشی نشر احسان در تهران

کتابفروشی شهر خود را بیابید

کتاب «موضع‏ گیری ‏های انبیاء در قرآن: تحلیل و توجیه» موضوعش: 1- (بیان و توجیه) ابهاماتی است که پیرامون سرگذشت پیامبران و فرستادگان در قرآن مطرح می‌شود، 2- (پاسخ گویی) به سوالاتی که پیرامون معنی و مفهوم آیاتی که از آنان سخن می‌گویند. 3- سخنان و عمل‏کردهایی که به آنان نسبت می‌دهند و نیازمند فهم و تفسیری صحیح‌اند.

روش این کتاب بیان آیه یا آیاتی است که از آن نبی یا رسول سخن می‌گوید، و بیان آن اشکالی که پیرامون او مطرح شده، و سوالاتی که متوجه موضع ‏گیری و موقعیت اوست، و مشخص نمودن ابهام.

سپس رمزگشایی و تجزیه و تحلیل، توضیح و توجیه، تاویل و تفسیر آن در تحلیل موقعیت‌ها و موضع‏گیری‌ها و رمز گشایی و تفسیر ابهامات، بسیار تلاش شده است. آیاتی که از آن‌ها سخن به میان می‌آید خوب درک و فهم شود و آنها را با آیاتی دیگر و یا با احادیثی صحیح تفسیر کرد، سپس آن آیات را به خوبی تأویل نمود و معنا و مفهوم آن را ارائه کرد.

نویسنده خود را ملزم دانسته که به هنگام سخن گفتن از این موقعیت‌ها و موضع‏‌گیری‌ها، اسرائیلیات و خرافات را ثبت و ضبط نکند، در این کتاب خبر یا اطلاعلاتی بیان نشده مگر این که دلیلی از قرآن یا حدیث صحیحی برای اثبات آن بیان شده است. این کتاب عاری از اسرائیلیات است.

 ابراهیم گفت: من به سوی پروردگارم می‌روم، او مرا رهنمود می‌کند.

پروردگارا فرزندان شایسته‌ای به من عطا کن: ما او را به پسری بردبار و خردمند مژده دادیم. وقتی که (او متولد شد و بزرگ گردید و) به سنی رسید که بتواند با او به تلاش (در پی معاش) ایستد، ابراهیم به او گفت: فرزندم من در خواب چنان می‌بینم که باید تو را سر ببرم ( و قربانیت کنم) بنگر نظرت چیست؟ گفت: ای پدر کاری که به تو دستور داده می‌شود، بکن.

به خواست خدا مرا از زمره‌ی شکیبایان خواهی یافت. هنگامی که (پدر و پسر) هر دو تسلیم ( فرمان خدا) شدند (و ابراهیم پسر را روی شن‌ها دراز کشاند) و رخساره‌ی او را بر خاک انداخت، فریادش زدیم که: ای ابراهیم تو خواب را راست دیدی و دانستی (و برابر فرمان او عمل کردی) ما این‏گونه به نیکوکاران پاداش می‌دهیم. این (آزمایش بزرگ که ذبح فرزند با دست پدر است ) مسلما آزمایشی است که بیانگر ( ایمان کامل و یقین صادق به خداوند هستی ) است. ما قربانی بزرگ و ارزشمندی را فدا و بلا گردان او کردیم و نام نیک او را در میان آیندگان باقی گذاردیم. درود بر ابراهیم ما به این‏گونه نیکوکاران پاداش خیر خواهیم داد، چرا که او از بندگان با ایمان ما بود. ما او را به (تولد) اسحاق که پیغمبر و از زمره‌ی صالحان بود، مژده دادیم. ما به ابراهیم و (فرزندش) اسحاق خیر و برکت دادیم؛ از دودمان این دو افرادی نیکوکار به وجود آمدند، و هم افرادی که (به خاطر عدم ایمان) آشکارا به خود ستم کردند. ( صافات: 113-99 )

 

 

واحد نگهداری انبار 001-051
35,000 تومان

کتاب «قرآن و رد شبهات» یکی دیگر از مجموعه کتاب‏‌های «گنجینه قرآن» است که به دفاع از قرآن در برابر حمله‏‌های بی‌امان دشمنان و راهبان می‌پردازد.

 

کتاب رد شبهات ملحدین | شبهات علمی قرآن

هدف از تألیف این کتاب جانب‏‌داری از قرآن در برابر اتهامات و افتراهای یکی یا مجموعه‌ای از کشیشان است که ادعا کرده‌اند قرآن عاری از خطا و اشتباه نبوده، بلکه دربردارنده مجموعه‏‌ای از خطاهاست که بالغ بر ده‏‌ها اشتباه در زمینه‏‌های مختلف و موضوعات گوناگون است. نویسنده نیز به فراخور اتهامات، تمام موارد را ذیل اتهام مربوطه رد کرده که هم پاسخ افترادهندگان باشد و هم ابزاری برای قوت قلب مسلمانان.

قرآن کفار را به تدبیر و اندیشیدن در خود و یافتن اشتباه و اختلاف در آن فرا نمی‏‌خواند مگر آنکه مطمئن باشد که هیچ اختلاف و اشتباهی در آن نیست؛ اگر اشتباه و اختلافی در آن می‏‌بود، قرآن وارد معرکه‏‌ی مبارزه‏‌جویی و به چالش طلبیدن نمی‌شد. کفار پیوسته در آن نگریسته‏‌اند تا اشتباهی بیابند و اشتباهاتی را که به پندار خود یافته‏‌اند ارائه داده‏‌اند، علما نیز در آن نگریسته و دیده‏‌اند که مباحث آن‏ها خیلی ضعیف و پیش پا افتاده است؛ چیزی که هیچ وزن و ارزشی نداشته و تاب ایستادن در برابر نقد و پاسخ را ندارد. بی‏‌شک دشمنان معاصر قرآن، شبهات‏شان بر ضد قرآن را به اوج رسانده و بسیار حریص‌اند که آن را میان مسلمانان پخش کنند.

نگارش و عرضه این کتاب بدین دلیل است که شبهه افکنان با مطالعه و  بررسی استدلال‌های موجود در آن بیشتر به حقانیت و الهی بودن قرآن پی ببرند و مسلمانان نیز در برابر معاندان مستدل پاسخ دهند و تمام شک‏‌هایی که از طرف معاندان و مخالفان قرآن در ذهن آنان ایجاد شده شفاف شود و به یقین بیشتری برسند.

کتاب به ده فصل تقسیم شده است که هر فصل آن پاسخ افتراهایی است که مخالفان تحت عنوان خطاهای قرآنی از آن‏ها نام برده‌اند.

واحد نگهداری انبار 001-748
80,000 تومان

قصص قرآنی، یکی از روش‌های این کتاب هدایت‏گر برای جلب توجه خردها و دل ها به دعوت پیامبرانی در تبلیغ رسالت آسمانی است. آگاهی از سیره و روش پیامبران، به خصوص پیامپر اسلام صلّی الله علیه وسلّم برای دعوت‏گران اسلامی ضروری است تا معروف و منکر را از یکدیگر تشخیص داده و به روشی درست و سودمند، مردم را به سوی خدا فراخوانند. به همین منظور، دعوت‏گر باید موضوع دعوت را خوب بفهمد و درک کند، زیرک، با یقین و پابرجا باشد، به دعوت و مدعوین و دوستان و دشمنانی که در اطرافش هستند و حوادثی که رخ می‌دهد، چشم‌انداز روشنی داشته باشد، تمام این مفاهیم در مفهوم بصیرت جای می‏‌گیرند که خداوند، دعوت‏گران را بدان ملزم کرده است. کتاب «آموزه هایی از قصص قرآنی» بر آن است که این مهم را به شکل مطلوب و جذابی در اختیار مخاطب به خصوص دعوت‏گران قرار دهد؛ بدین صورت که از نقاطی که تأثیر بهتری بر ذهن مخاطب می‌گذارند بهره می‌جوید و با خواندن کتاب نقاطی تازه از قصص قرآنی بر خواننده آشکار می‏‌شود که ممکن است خود تا به حال به این نکات نرسیده و یا آن‏‌ها را فهم نکرده باشد.

در این کتاب قصه‏‌های گوناگونی از سرگذشت پیامبران و مؤمنان و همچنین کافران و مفسدان پیشین در قرآن کریم وجود دارد. بی ‏شک قصه‏‌هایی که خداوند متعال حکایت فرموده‌اند، نیکوترین سرگذشت‌ها هستند. گاهی یک قصه در قرآن تکرار می‌شود، اما این تکرار شدن‌ها فوایدی دارد و در هر مورد درس‏‌هایی است که در مورد دیگر وجود ندارد، بدون اینکه در مجموع تعارضی به وجود آید؛ زیرا برای عبرت و اندرزگیری و تأثیر در خردها و دل‏‌ها نازل شده است؛ به این دلیل گاهی ایجاز و گاهی اطناب به کار رفته و در برخی موارد، مفاهیم و فوایدی بیان شده که در برخی دیگر نیست تا لفظ و معنا ملال‌آور نباشد.

حکمت قصص قرآن کریم از جهات گوناگون پدیدار می‌شود. از جمله درک اخبار و واقعیت‏‌ها و مفاهیم و روش‏‌های مدافعه میان پیروان حق و باطل و عبرت‌گیری از آن‏‌ها و نیز بیان سنت‌های خداوند در مخلوقاتش - امت‌ها و گروه‌ها و افراد - این سنت‏‌ها در گذشتگان جریان داشته و در کسانی که پس از آنان می‏‌آیند نیز جاری است تا مؤمنان از آن‏‌ها پند و عبرت گیرند. همچنین بیان روش‌ها و پایبندی و شکیبایی پیامبران و تأسی از آنان در دعوت به سوی خداوند متعال و بیان الگوهایی از مؤمنان شکیبا و پایدار در حق و بیان چگونگی برخوردشان با کافران جنایت‏کاری که دشمنی با این مؤمنان را به خاطر ایمان‏شان به خدا و کفرشان به طاغوت آشکار کردند.

بیان انواع غرایز و صفات انسان که خدا در سرشت آدمی نهاده و بیان تأثیر این غرایز در روش‏‌ها و اعمال و روابط انسان با دیگران و بیان حالت‏‌های انسان و سرکشی‏‌اش به سبب مال و قدرت و سایر مضامین این قصص که بخش بزرگی از کتاب ارزشمند الهی را تشکیل می‌دهند.

 در انتها بیان اطلاعات درست علمی مربوط به انسان و حیوانات و گیاهان و زمین و ستارگان و آسمان که در این هستی قرار دارند و تا عصر حاضر این اطلاعات ناشناخته مانده بودند.

شناخت این موارد بر علم می‌افزاید و مفاهیم ایمان را که اسلام آن‏‌ها را آورده تقویت می‌نماید.

از آنجا که فواید مذکور در قصص قرآن وجود دارد، این کتاب تألیف شده است تا برخی از درس‏‌های این قصص را برای دعوت‏گران نمایان کند، زیرا خداوند متعال هیچ قصه‌ای از قصص قرآن را حکایت نفرموده است مگر برای اندرز و عبرت‏‌گیری و فایده بردن و چه کسی از دعوت‏گران به سوی حق به این مهم سزاوارتر؟

روش بحث و بخش‌بندی موضوعات در این کتاب به صورتی است که در موضوع قصص قرآن، آیات مربوط به هر قصه را که در سوره‌های گوناگون آمده، به اندازه‌ی ضرورت آمده است، سپس چکیده‏‌ای از قصه‌ی مورد نظر از طریق تفسیر این آیات بیان شده و پس از آن درس‏‌ها و فواید قصه برای دعوت و دعوت‏گران از طریق اقوال مفسران در تفسیر آیات و از طریق مفاهیم و مقاصد قصه ارائه شده است.

این کتاب در دو باب مرتب شده است:

این کتاب، در دو باب مرتب شده است؛ در باب اول، قصص قرآنی مربوط به پیامبران پیشین الهی و غیر آنان که پیش از بعثت محمد (ص) می‌زیسته‏‌اند آمده است. در باب دوم، قصص قرآنی مربوط به پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و اصحاب گرامی ایشان و منافقانی که در جامعه اسلامی دوران پیامبر بوده‌اند گنجانده شده است. هر یک از این دو باب را به چند فصل، هر فصل را به چند مبحث، هر مبحث را به چند مطلب و هر مطلب را به چند فرع به اندازه نیاز هر فصل، تقسیم شده و برای هر فصل یک قصه انتخاب شده است.

نویسنده پس از قصص پیامبران، قصص پیروان مؤمن‏شان، سپس قصص افراد دیگری غیر از آنان را که خدا سرگذشت‏شان را حکایت فرموده، به خاطر عبرتی که در این قصه‏‌ها وجود دارد ارائه کرده است و تمام این موارد، محتوای باب اول کتاب را تشکیل می‏‌دهند. این شیوه را در بیان قصه‏‌های قرآنی مربوط به حضرت محمد (ص) و جهاد طولانی و منافقانی که در آن جامعه پاک اسلامی زندگی می کردند، به کار گرفته است و تمام این موارد، محتوای باب دوم کتاب را تشکیل می‏‌دهند.

نویسنده کتاب « دکتر عبدالکریم زیدان» در سال ۱۹۱۷ میلادی در شهر بغداد به دنیا آمده و پس از اتمام مقطع متوسط وارد دانش‌سرای آموزش ابتدایی شد سپس در دانشکده حقوقی بغداد پذیرفته شد و از آن جا با موفقیت فارغ التحصیل گردید. چند سال بعد به دانش‏‌سرای شریعت اسلامی دانشگاه قاهره راه یافت و با رتبه‌ی ممتاز، مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرد و در سال ۱۹۶۲ موفق به اخذ دکتری از دانشگاه قاهره گردید.

واحد نگهداری انبار 001-548
150,000 تومان

هرچند که حضور تکنولوژی‌های الکترونیکی و ورود آن به بخش آثار مکتوب دسترسی پژوهش‏گران و علاقه‌مندان را به منابع گوناگون آسان نموده است؛ اما مشکلات ناشی از استفاده و بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها هم بر کسی پوشیده نیست.

آنچه با استفاده از تکنولوژی برای دسترسی پژوهشگران و محققان آسان‏‌تر شده است، جستجو کردن‌های آسان و سریع است. اما همیشه این جستجوگرها در دسترس نیستند و همیشه نتیجه جستجوها، همان چیزی نخواهد بود که ما به دنبال آن هستیم. لذا همچنان استفاده از کتاب و اطلاعات مکتوب و دسته‌بندی شده نیاز محققان و چه بسا در حوزه علوم قرآنی این سرچشمه زلال هدایت نیاز همه ما باشد. از آن جا که هیچ منبع و مأخذ التکرونیکی نمی‌تواند حس خوب پیدا کردن مطلبی را در کتاب به دست دهد، ضروری است در این هیاهو و هجمه تکنولوژیک منابعی جامع در مورد موضوع‌های قرآنی در اختیار داشت که کتاب فرهنگ موضوعی آیات قرآن کریم دربردارنده موضوعات مورد نظر کل مخاطبان است که دسترسی و پیدا کردن موضوع را در قرآن کریم بسیار سهل و آسان نموده است.

بی‏‌شک هر موضوعی از موضوعات قرآن فقط زمانی به تمامی فهمیده می‌شود که به طور عمیق مورد بررسی قرار گیرد زیرا گاه حفظ کردن به تنهایی نمی‏‌تواند کمک کند تا بی کم و کاست بر شواهد آن موضوع آگاهی یابیم، بلکه حتی کسی که در نگارش متخصص است، گاه به همه ‏ی این موضوعات استدلال نمی‏‌کند؛ همچنان که این حالت را در تمامی مفسرینی که به این شیوه از جمع‌آوری پرداخته‌اند آشکارا می‌بینیم، زیرا بعضی اوقات اتفاق‏ نظر در گردآوری آیات و تشابه موضوعی که به آن اشاره کرده‌اند را نمی‏‌شود دید، این اختلاف به علل بسیاری بر می‏‌گردد:

  1. حضور ذهن در یک موضوع مشخص از یک مفسر تا مفسری دیگر متفاوت است.
  2. وجود اختلافات معروفی که در استدلال جستن به بعضی آیات دیده می‌شود.
  3. تصور تعارض لفظی در بعضی آیات، لذا مفسر از ترس اینکه مبادا آن موضوع ظاهری به عنوان یک اصل یا چیزهایی از این قبیل قلمداد شود از ذکر آن خودداری می‌کند.
  4. به همین خاطر نیاز به روی آوردن به سوی فرهنگ موضوعی قرآن کریم ضروری می‌نماید.

در کتاب «فرهنگ موضوعی آیات قرآن کریم» آیات قرآن کریم به شیوه‌ی فرهنگ (معجم) ارائه شده‌اند؛ هر مطلبی به حسب (ترتیب) حروف الفبای متن اصلی بیان شده، جزئی باشد یا کلی، در پاره‏‌ای از مواضع یا ارجاع یک موضوع به مواضع دیگری که اگر چه لفظ ذکر نشده اما هم معنای آن است یا به طور مفصل‌تر بیان شده، از تکرار جلوگیری شده است. این کتاب واژه‌ها و تفاوت و فرق آن‏‌ها را مشخص کرده و تفاوت‌هایی که میان اسلوب و شیوه‌ها وجود دارد را شرح داده است و میان الفاظ و معانی آن تطابق کامل ایجاد شده است و به نظر می‏‌رسد که از شرح مفردات و احاطه یافتن بر آن‏‌ها و تعمق در رجوع به آیات زیاد برای شناخت معانی و اختلافات میان آن‏‌ها بی‏‌نیاز گشته است.

بدین ترتیب نویسنده توانسته است که برای پژوهش‏گر شرایطی را فراهم کند که گم‏شده‌اش را بیابد و به این وسیله می‌تواند از اجزای قرآن و متعلقات آن بهره‌مند شود ، میان آنچه پراکنده شده اتفاق و گردآوری پدید آورد تا به درستی موقعیت صحیح را دریابد.

این کار فایده‌های بسیاری دارد که می‌توان به آن اشاره کرد که در زیر به نمونه‏‌هایی از آن‏‌ها اشاره می‌شود:

۱.کسی که می‌خواهد شالوده‌ای از شناخت و معرفتی اسلامی پی‌ریزی کند اولین رویکرد او در این کار قرآن است زیرا در مورد یک حرف از قرآن شک و تردیدی وجود ندارد و اصولا چنین چیزی غیرممکن است، قرآن سرچشمه نخستینی است که مورد اعتماد و استناد است و دیگر مصادر قانون‏گذاری بدان استناد می‌کنند، قرآن داور و حکم میان آن‏هاست. این کتاب خداوند با این جایگاه لازم است که تفسیر شده و از جنبه‌های متعدد به خوبی فهمیده شود، گاه مفسران یا بعضی از آنان در این کار به چکیده‌گویی روی آورده‌اند، مجبور نیستیم که از کسی در تغییر تبعیت و پیروی کنیم؛ مگر اینکه تفسیر از جانب پیامبر باشد؛ یا فهمی لغوی که چاره‌ای جز پذیرش آن نیست. همراه با پذیرفتن سخنان گذشتگان که صحت سخنان گویندگان‏شان به اثبات رسیده، یا این که دلیلی تلویحی در آن موجود است.

شایسته‌ترین این جوانبی که باید در تفسیر مورد دقت قرار گیرد، مطالعه دقیق سه موضوع است:

اول: ساختاری که کلام در آن پدید آمده است و مناسبتی که در آن از موضوع سخن گفته می‌شود.

دوم: مقایسه و تطبیق یک موضوع با همان موضوع که در سوره‌های  بسیار دیگری تکرار شده‌اند، و فهم ارتباط و هماهنگی‌هایی که از آن ناشی می‏‌شود و پس زدن تعارضی ظاهری که در درک ایجاد اختلال نموده، و تأکید بر این نکته که میان دو آیه از لحاظ دریافت، آمیختگی‏‌هایی پدید نیامده است.

سوم: مطالعه‌ی دقیق واژه‌هایی که معنای آن مورد نظر است و مقایسه آن با همان واژه‌ها که در قرآن بیان گردیده است و بیان میزان اختلافی که آدمی را به درک آن رهنمون می‌کند از جمله اختلافات ساختاری که در آن است و نیز عللی که موجب این اختلاف در معنی می‌شود.

این سه مطلب هرگاه با آنچه از تفسیر مأثور بیان شده و با درک واژه‌ها و ساختارهای آن جمع گردد، منجر به دید و بینشی فراگیر در درک آیات، و همچنین فهم موضوعاتی که باهم مرتبط اند، می‏‌شود.

کتاب «فرهنگ موضوعی آیات قرآن کریم» در دو جلد به چاپ رسیده و ترجمه کتاب عربی «المعجم الموضوعی لایات القرآن کریم» است. این کتاب دربردارنده موضوعات متنوع قرآنی از جمله تاریخ، یکتا پرستی، فقه، آداب و مسائلی از این دست است که در مقایسه با کتاب‌های مشابه، عناوین کلی و جزئی بیشتری را در خود جای داده است، در ذیل عنوان اصلی مربوطه نیز درج شده است تا بتوان موضوعات مرتبط را یک‏جا مشاهده کرد. با توجه به مستند بودن موضوعات مطرح‌شده، کتاب «فرهنگ موضوعی آیات قرآن» برای هر سخنران، دعوت‏گر و دانش‌پژوهی لازم و ضروری است.

نویسنده کتاب، حسان عبدالمنان محمد الجبالی ابوصهیب، در سال ۱۹۶۴ در شهر الفرق اردن متولد شد. وی پژوهش‏گر اسلامی و محقق در حدیث است که اصل و نصبش به قدس برمی‏‌گردد. و در تحقیق بعضی کتاب‏‌ها و اعتنا به چاپ دیگری از آن کتاب‌ها اهتمام ورزیده است. از جمله صحیح بخاری و صحیح مسلم و تفسیر ابن کثیر.

واحد نگهداری انبار 001-611
200,000 تومان

کتاب «منطق فهم نسخ در قرآن» ترجمه‌ی فارسی کتاب «حقائق و شبهات حول معنی النسخ فی القرآن الکریم» از مهم‏‌ترین و بلکه اثرگذارترین آثار فکری و معرفتی محمد عماره از نواندیشان معاصر مصری است  که در باب مفهوم نسخ نگاشته شده است.

محمد عماره با رویکردی تحلیلی- استنادی به بررسی مفهوم نسخ در دانش‏نامه‏‌های زبان‏‌شناسی عرب و واکاوی مفهوم‌شناختی آن در منطق و زبان قرآن پرداخته و پاسخی درخور و مستدل به ابهامات و بلکه خلط‏ های صورت‌گرفته در باب مقوله‌ی نسخ ارائه می‏‌کند. وی هم‏چنین به ارزیابی مقوله‏‌ی نسخ به مثابه‏‌ی تبدیل، محو و... در جهان‌بینی اسلامی پرداخته است.

نویسنده به نقد و بررسی نظریه‌ی رایج درباره‌ی مقوله‌ی نسخ در قرآن کریم پرداخته است. نظریه‏‌ی نسخ از مهم‏‌ترین مقولات دانش‏‌های قرآنی است که دانشمندان علوم قرآن و تفسیر و بلکه عموم متفکران مسلمان و حتی غیرمسلمان نیز درباره‏‌ی وقوع یا عدم وقوع آن، دیدگاه‏‌ها و نگره‏‌های متفاوتی ارایه کرده‏‌اند. اغلب اندیشوران در اعتقاد به وجود نسخ هم‌داستان و متفق بوده و اختلاف آن‏‌ها تنها در تعداد و چگونگی آیات منسوخ است. از سوی دیگر، برخی متقدمان و به ‏طور خاص بسیاری از متأخران و نواندیشان دینی قائل به «عدم نسخ» در آیات بوده و بر این باورند که هیچ یک از آیات قرآن نسخ نشده‌اند.

از آنجا که مقوله‌ی نسخ در مباحثات قرآن‌شناسی و بلکه معرفت‏‌شناختی و حتی حوزه‌ی روشن‏فکری و نواندیشی دینی معاصر در کانون بررسی و توجه قرار داشته و پیشینیان و پسینیان هر یک به گونه‏‌ای در باب آن سخن گفته ‏اند، باید با روشی میانه‌‏روانه، بسیاری از جدل‌ها و مناقشات مرتفع گردند که این کتاب در پی آن است.

واحد نگهداری انبار 001-714
18,000 تومان